kavirzist
ترجمه مقالات جهانی محیط زیست

آشنایی با آبشار شکرآب - تهران

سفر > گردشگری  - همشهری آنلاین:
آبشار شکرآب در بخش رودبار قصران شهرستان اوشان در استان تهران واقع است
 

برای رسیدن به این آبشار از تهران از طریق جاده لشگرک به دو راهی لواسان و فشم باید رفت. در مسیر فشم، به سمت اوشان و سپس روستای آهار که آخرین نقطه ماشین رو می‌باشد، بقیه مسیر پیاده باید طی شود.

روستای شکرآب در 13 کیلومتری فشم و در میان باغ‌های سرسبز منطقه جلوه زیبایی دارد. 4 کیلومتر مانده به فشم، یک دوراهی است که مسیر سمت چپ به اوشان، باغ گل، ایگل، آهار و شکرآب منتهی می‌شود.

از محل روستای آهار تا آبشار حداکثر۲ ساعت پیاده روی باید طی کرد. رودخانه آهار به طول 15 کیلومتر از دامنه‌های کوه صندوق چال سرچشمه گرفته و در مسیر خود از دره‌های کوه تاربیشه گذشته و پس از مشروب کردن روستاهای مسیر به جاجرود می‌ریزد.




نوشته شدهشنبه 5 آذر 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

آشنایی با چشمه مرتضی علی - یزد

سفر > ایرانگردی  - محمد ملاحسینی:
چشمه آب گرم مرتضی علی (ع) از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان کویری طبس در استان یزد است. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ‪ ۲۷‬ کیلومتری شهر طبس واقع شده‌است
 

چشمه آب گرم مرتضی علی و طاق شاه‌ عباسی از جمله مناطق نمونه گردشگری استان یزد و از جاذبه‌های گردشگری کشورمان به حساب می‌آیند.

وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران زمین انسان را به تفکری عمیق وا می‌دارد.

پس از گذر نمودن از شهر طبس برای رسیدن به این چشمه حدود 5 کیلومتر مسیر را باید به صورت پیاده طی کرد که عمدتا از آب عبور می‌کنند.

این چشمه مبدا آبی اغلب مزارع و تامین آب باغات طبس می‌باشد که از طریق نهر آبی به این شهر منتقل می‌شود.

در طول مسیر چشمه آب گرم مرتضی علی، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف خود نمایی می‌کند و روی این دیواره‌ها حفره‌هایی است که به نظر می‌رسد با نظم خاصی بنا شده‌اند.

پس از حدود ‪ ۱۰‬دقیقه پیاده روی به منطقه‌ای می‌رسیم که چشمه‌های متعدد آب بویژه چند چشمه آب گرم و سرد قرار دارد و بزرگترین آنها از درون حفره‌ای نشات می‌گیرد که به حمام مرتضی علی معروف شده‌است.

چشمه آب گرم مرتضی علی طبس از مناطق طبیعی است که با داشتن چشمه‌های آب درمانی به لحاظ توریست درمانی مورد توجه ویژه‌است. گردشگران داخلی و خارجی از این مناطق که طبیعت زیبایی نیز دارد استقبال می‌کنند.

آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند که گاهی به 10درجه هم می رسد.

غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود 300 متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند.

به این ترتیب در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد و می‌توان یک پا را در طرف گرم رودخانه فرو برد و پای دیگر را در طرف سرد رودخانه. پدیده‌ نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن را نداشته باشید!




نوشته شدهسه شنبه 1 آذر 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

 

آشنایی با آبشار شلماش - آذربایجان غربی

محیط زیست > منابع‌طبیعی  - همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی:
آبشار شلماش در نزدیکی شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی قرار دارد
 

این آبشار که از مهمترین آبشارهای استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید و مورد توجه گردشگران می‌‌باشد با دره‌‌ای سرسبز و زیبا در کنار جنگل‌‌های پراکنده واقع شده و از شاخه‌‌‌های رودخانه معروف زاب کوچک محسوب می‌‌شود.

آبشار شلماش از 3 آبشار تشکیل شده و زیبایی آن باعث شده همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف و به خصوص از شهرهای کردنشین برای دیدن این آبشار به سردشت سفر کنند.

این سه آبشار به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته‌‌اند که اولین آنها در نزدیکی محل پارکینگ قرار دارد.

برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتا زیاد را طی کرد و وارد دره‌ای عمیق شد. امروزه با احداث راه پله و حصارهایی، بالا و پایین رفتن از دره راحت تر و کم خطر‌تر صورت می‌گیرد.

در فصل بهار این آبشار پر آب‌ترین روزهای خود را می‌‌گذراند، گرچه آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد است ولی خرداد ماه فصل مناسبی برای سفر به این منطقه است.

مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پر درختی است. جاده مذکور آسفالت و مناسب بوده و تا رسیدن به آبشار مدت ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

 

 




نوشته شدهسه شنبه 1 آذر 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

 

فیل دریایی خواب‌آلوده

فیل دریایی خواب‌آلوده

محیط زیست > حیوانات  - همشهری آنلاین:
این فیل دریایی خواب‌آلوده باید بجنبد چرا که گرمایش جهانی با همان سرعتی که آب و هوای خشکی‌ها را تغییر می‌دهد، آب و هوای اقیانوس‌ها را هم دارد دگرگون می‌کند.

با وجودی که اقیانوس‌ها آهسته‌تر از خشکی‌ها گرم می‌شوند، پژوهشگران در شماره 4 نوامبر جورنال ساینس گزارش کردند که سرعت حرکت مشابهی برای جانداران لازم است تا آنها بتوانند از تغییرت آب و هوایی در خشکی     و اقیانوس‌ها جلو بیفتند.

مایکل باروز از موسسه دریایی اسکاتلند پس از تجزیه و تحلیل کردن داده‌های درجه حرارت و آب و هوای جهانی در 50 سال گذشته دریافت که سرعت و جهت تغییرات آب و هوایی، به همراه تغییرات در زمان شروع فصل‌های گوناگون، در اقیانوس‌ها با همان سرعت این پدیده در خشکی‌ها در جریان است.

این گروه پژوهشی می‌گوید سرعت تغییر آب و هوا و جابه‌جایی فصل‌ها را می‌توان به عنوان عاملی برای پیش‌بینی جابجایی در طیف زیستگاه‌های جانداران و تغییرات چرخه زندگی در جهان در حال گرم شدن به کار برد.sea

برای مثال جاندارانی مانند این فیل دریایی  خواب‌آلوده (در میان توده ای از جلبک های قهوه ای در اقیانوس جنوبگان) باید خود را با درجه حرارت‌های جدید تطبیق دهند یا به نواحی جدیدی مهاجرت کند که همچنان شرایط مطلوب برای زیست او را حفظ کرده‌اند.

 




نوشته شدهسه شنبه 1 آذر 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.