kavirzist
ترجمه مقالات جهانی محیط زیست

سهم صنایع سیمان در آلودگی هوا

محیط زیست > آلودگی  - ترجمه عبدالحسین غلامرضایی:
صنعت سیمان آمریکا اعتراض رسمی خود را به پیشنهاد آژانس حفاظت از محیط‌ زیست جهت کاستن از انتشار گاز‌های آلاینده اعلام کرد.

طی چند روز اخیر، آژانس حفاظت از محیط ‌زیست و حامیان صنایع تولید سیمان در آمریکا رودر‌روی هم قرار گرفتند تا راهی برای کنترل گازهای آلاینده که از دهانه کوره‌های تولید سیمان منتشر می‌شود بیابند.

این آژانس از صنایع تولید سیمان خواسته است که با ایجاد فیلتر‌هایی در دود‌کش‌های کوره‌ها از انتشار گاز‌های جیوه در هوا جلوگیری کرده و برای کوره‌های جدید نیز محدودیت‌های لازم را به‌کار گیرند.



ادامه مطلب...


نوشته شدهشنبه 28 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

کاستن از گازهای گلخانه‌ای با استفاده از بتن برنج

دانش > دانش  - ترجمه عبدالحسین غلامرضایی:
دانشمندان از مدتها پیش به ارزش بالقوه سبوس برنج جهت ساخت مصالح‌ساختمانی پی‌برده‌اند

برای نخستین بار در سال 1924 در آلمان دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در خاکستر سبوس برنج که از سوزاندن غلاف دانه آن حاصل می‌شود ماده‌ای است به نام سیلیکن دی‌اکسید که اگر آن خاکستر را با سیمان مخلوط کنند استحکام سیمان را چند برابر کرده و از فرسایش آن در مقابل مواد شیمیایی جلوگیری می‌کند.



ادامه مطلب...


نوشته شدهشنبه 28 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

افزایش آوارگان،‌ ارمغان تخریب‌ محیط‌ زیست

محیط زیست > تشکل‌ها  - ترجمه عبدالحسین غلامرضایی:
در آخرین بیانیه لستر براون - رئیس انجمن سیاستگذاری زمین- آمده است: تمدن ما (تمدن اوایل قرن 21‌) بین دو چیز گرفتار شده، گسترش بیابان‌ها و طغیان آب دریا‌ها و اقیانوس‌ها.

امروزه تعداد افرادی که بر اثر مشکلات زیست‌محیطی خانه و کاشانه خود را رها کرده و آواره شهرها و کشورهای دیگر می‌شوند رو به افزایش است. زمین در حال چروکیدن است و تراکم جمعیت در حال افزایش.

در زمان‌های گذشته تراکم جمعیت در یک منطقه فقط بر اثر تولید مثل و افزایش نسل صورت می‌گرفت اما امروز چنین نیست.

امروزه تراکم جمعیت زاییده پیشرفت بی‌رحمانه بیابان‌ها و در آینده نزدیک ممکن است بر اثر طغیان آب دریا‌ها و اقیانوس‌ها و زیر آب رفتن زمین‌های کشاورزی باشد. سفره‌های آب زیرزمینی فروکش کرده‌اند و در نتیجه آن میلیون‌ها نفر مجبورند در جست‌وجوی آب، آوارگی را پذیرا شوند.



ادامه مطلب...


نوشته شدهشنبه 28 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

یک گام دیگر برای حذف آلاینده‌ها

محیط زیست > انرژی نو  - ترجمه عبدالحسین غلامرضایی:
خانه‌های « انرژی صفر» اصطلاحی است که برای نسل جدید ساختمان‌های سبز در نظر گرفته شده و علت آن این است که تمام انرژی مورد نیاز ساختمان‌ها در خود ساختمان از طریق سیستم‌های تعبیه‌شده در آن‌که انرژی سبز تولید می‌کنند تامین می‌شود.

چون در این ساختمان‌ها از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌شود عاری از گازکربنیک بوده و دارای سیستم‌های جامعی برای افزایش راندمان انرژی، کاهش مصرف آب و به حداقل رسیدن ضایعات است.



ادامه مطلب...


نوشته شدهشنبه 28 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

 

اقیانوس‌ها برای آبزیان ناامن است

محیط زیست > آب  - ترجمه عبدالحسین غلامرضایی:
وقتی که سوخت‌های فسیلی را می‌سوزانیم نه‌تنها باعث افزایش انتشار دی‌اکسید‌کربن در جو زمین می‌شویم بلکه مقدار زیادی از آن جذب آب دریاها و اقیانوس‌ها شده و آب را به اسیدکربنیک تبدیل می‌کند.

این نوع آب به ماده خورنده‌ای تبدیل می‌شود که اثرات زیانباری بر نرم‌تنان صدف‌دار و مرجان‌ها بر جای می‌گذارد. زیست شناسان اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش میزان اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها می‌تواند حیات بسیاری از آبزیان را با خطرات جدی روبه‌رو کند. بررسی‌های محققان در سواحل کالیفرنیا نشان داده است که زندگی آبزیان در حال تکاپو و پیشروی بیشتری است.



ادامه مطلب...


نوشته شدهیک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

تغییرات اقلیم و تاثیر آن بر پوشش گیاهی

محیط زیست > گیاهان  - ترجمه عبدالحسین غلامرضایی:
آیا می‌توانید پیش‌بینی کنید کدام‌یک از گونه‌های گیاهی نسبت به تغییرات آب و هوا مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند، گیاهان چوبی یا گیاهان علفی؟

پژوهشگران می‌گویند با مطالعات انجام شده برگذشته گیاهان به سر‌‌نخ‌های جدیدی رسیده‌اند. بررسی‌های      انجام شده روی بیش از 500 گونه گیاهی نشان می‌دهد که گیاهان چوبی نظیر درختان و درختچه‌ها به تغییرات     آب و هوایی در گذشته زودتر از گیاهان علفی واکنش نشان می‌دادند؛ یعنی اگر شرایط گذشته آب و هوا در زمان آینده    رخ دهد گیاهان چوبی ممکن است شرایط سخت‌تری را نسبت به سایر گیاهان در سازش با محیط از خود بروز دهند.



ادامه مطلب...


نوشته شدهیک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

روند شتابناک تخریب جنگل درآسیا

محیط زیست > منابع‌طبیعی  - ترجمه - عبدالحسین غلامرضایی:
در دهه گذشته ده‌ها هزار مایل مربع از جنگل‌های کشورهای جنوب شرقی آسیا برای کاشت محصولات کشاورزی استراتژیک به آتش کشیده شده است.

 ‌این آتش سوزی‌های عمدی به ‌این علت است که کشاورزان‌ این مناطق می‌خواهند زمین‌هایی مساعد برای کشت نخل‌های روغنی و برنج آماده کنند‌. اغلب جنگل‌هایی که به آتش کشیده می‌شوند باتلاقی بوده و درسطوح زیرین خود معادن زغال سنگ نارس را ذخیره دارند از همین رو، پس از سوختن‌این جنگل‌ها آب سطحی باتلاق‌ها خشک شده و معادن زغال سنگ نیز به آتش کشیده می‌شود. متاسفانه ما همه روزه شاهد از بین رفتن جنگل‌های شاداب استوایی هستیم که‌این فرایند به محیط‌زیست و هوا صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند.



ادامه مطلب...


نوشته شدهیک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

تراژدی مرگ مثلث مرجانی در آسیا

محیط زیست > حیوانات  - ترجمه - عبدالحسین غلامرضایی:
سازمان جهانی حیات وحش مستقر در مالزی اعلام کرد که تغییرات شرایط آب و هوا در آسیا می‌تواند میلیون‌ها نفر از مردمی را که در سواحل مثلث مرجانی زندگی می‌کنند مجبور به مهاجرت کند.

این سواحل که به شکل مثلث در کناره‌های اقیانوس آرام قرار دارند زیستگاه بیش از 10میلیون مردمی است که از راه صید آبزیان در منطقه کسب در آمد و امرار معاش می‌کنند و اگر وضع به همین منوال پیش رود تا پایان قرن، دیگر اثری از مثلث مرجانی و اکوسیستم آبی منطقه وجود نخواهد داشت.



ادامه مطلب...


نوشته شدهشنبه 21 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

‌تغییرات اقلیمی، سرزمین فراعنه را تهدید می‌کند

محیط زیست > زیست‌بوم  - ترجمه عبدالحسین غلامرضایی:
طی سال‌های آینده 12میلیون نفر از مردم مصر تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی قرار خواهند گرفت.

آنچه در پی می‌آید نتایج تحقیقی است که اخیراً به سفارش سازمان‌های محیط‌زیست کشورهای عربی توسط مرکز مطالعات ماهواره‌ای دانشگاه بوستون انجام شده است. در این گزارش آمده که در میان کشورهای عربی، مصر با تغییرات اقلیمی بیشتری روبه‌روست.

براساس مطالعات انجام‌شده و تصاویر ماهواره‌ای که از منطقه گرفته شده، کشور مصر بیش از سایر کشورهای عربی تحت‌تأثیر بالا آمدن سطح آب دریا قرار خواهد داشت به‌گونه‌ای که حداقل 12میلیون نفر از مردم، مجبور به مهاجرت اجباری خواهند شد. در بخش‌هایی از دلتای نیل سطح آب ممکن است تا 5متر افزایش یابد و تقریباً یک سوم از افرادی که در این محل سکونت دارند بر اثر وقوع این حوادث، خانه و کاشانه خود را از دست داده و مجبور به ترک وطن خواهند شد.



ادامه مطلب...


نوشته شدهشنبه 21 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

تنگناهای زیست‌محیطی

محیط زیست > زیست‌بوم  - ترجمه - عبدالحسین غلامرضایی:
«تا به حال هیچ‌گاه فکر از دست‌دادن خانه قدیمی‌ام را نکرده بودم با اینکه آن خانه هرگز مرا از رنج توفان و عذاب سیل حفظ نکرده است.

چیزی که مرا به کلبه‌ام وابسته کرده تداعی خاطراتی است که به هنگام زندگی با همسرم در آن مکان داشته‌ام.» دادی ابراهیم، بیوه‌ای است 65‌ساله که به تنهایی در کلبه‌ای کاهگلی در حوالی کراچی زندگی می‌کند. او می‌گوید  از زمانی که من به یاد دارم در همین خانه بوده‌ام و هنگام وزش توفان‌های سهمگین و باران‌های ویرانگر با کشیدن کاهگل سوراخ‌ها و درزهای خانه را مسدود کرده‌ام تا از آسیب سرمای زمستان و گرمای تابستان تا حدی در امان باشم.

 



ادامه مطلب...


نوشته شدهشنبه 21 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

 

تغییرات آب و هوا، شهرهای بی‌دفاع را تهدید می‌کند

تغییرات آب و هوا، شهرهای بی‌دفاع را تهدید می‌کند
محیط زیست > گرمایش جهانی  - ترجمه - عبدالحسین غلامرضایی:
با وجود اینکه میلیون‌ها نفر از ساکنان شهرهای ساحلی از برخورد امواج سهمگین، بالا آمدن سطح آب دریاها و دیگر تغییراتی که با توجه به گرمایش زمین و دمای آب انجام می‌شوند زخم خورده و بی‌خانمان شده‌اند اما به‌نظر می‌رسد که دولتمندان جهان اقدامات لازم را برای حفاظت از شهروندان خود در مقابل تأثیرات احتمالی تغییرات آب و هوا مهیا نکرده‌اند


ادامه مطلب...


نوشته شدهپنج شنبه 19 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

بالا آمدن سطح آب درياها

کوه‌های یخی ذوب می‌شوند

کوه‌های یخی ذوب می‌شوند
محیط زیست > گرمایش جهانی  - ترجمه - عبدالحسین غلامرضایی :
پژوهشگران بین‌المللی در سوئد به تازگی اعلام کرده‌اند که لایه‌های یخی گرینلند و کوه‌های یخی سرزمین‌های قطبی، زودتر از حد انتظار شروع به ذوب شدن کرده‌اند و در قرن جاری سطح آب دریا‌های جهان را به میزان 5فوت افزایش خواهند داد. این گزارش تأکید دارد که جهان لازم است گام‌های بلند و فوری‌تری برای مقابله با گرمایش زمین بردارد.
 

 



ادامه مطلب...


نوشته شدهچهار شنبه 18 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک

کاهش محصولات کشاورزی براثر تغییرات اقلیم

کاهش محصولات کشاورزی براثر تغییرات اقلیم

 

اقتصاد > کشاورزی  - ترجمه - عبدالحسین غلامرضایی:
گرمایش جهان و تغییر اقلیم باعث کاهش دور از انتظار محصولات کشاورزی در بعضی از کشورهای جهان شده است.

در واقع گرمایش جهان قبلا هم در بعضی از کشورها بازده محصولات کشاورزی را کاهش داده بود. این کاهش به اندازه‌ای است که می‌توان آن‌را یکی از عوامل افزایش‌دهنده قیمت‌های جهانی خواربار دانست که در سال‌های اخیر فشار بیشتری در بین مردم ایجاد کرده است. مطالعات نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر برداشت محصول گندم در روسیه بیش از 10درصد کاهش داشته و در کشورهای دیگری نظیر هند، فرانسه و چین نیز وضعیت به همین منوال بوده به‌طوری که برداشت ذرت در چین، برزیل و فرانسه، چند درصد افت کرده است.



ادامه مطلب...


نوشته شدهچهار شنبه 18 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.